پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۲ دی ۳۰, دوشنبه

30ديماه 57- خاطرات آزادي زندانيان سياسي


"پيروزباد انقلاب دموكراتيك ايران"

روز 30 ديماه 1357، آخرين دسته زندانيان سياسی شامل 162تن از کسانی که در بيدادگاههای نظامی شاه خائن به حبس ابد محکوم شده بودند، به آغوش خلق بازگشتند. 
مسعود رجوي ، موسی خياباني و اشرف رجوي از جمله اين زندانيان بودند.

 با اوجگيری حرکتهای اعتراضی مردم عليه ديکتاتوری شاه و از اواسط سال56 تا روز 30ديماه سال 57، هزاران زندانی سياسی از زندانهای سراسر کشور آزاد شدند. اما خلق قهرمان ايران تا آزادی آخرين زندانيان سياسی تا رسيدن به خواسته خود از پا ننشست و هزاران جوان، همراه با خانواده های زندانيان سياسی دربند، از چند روز قبل در برابر زندان قصر تهران تظاهرات می کردند و شعار ”آزادی زندانی سياسي” را می دادند. مردم، نگران توطئه های احتمالی ديکتاتوری شاه بودند که در آخرين روزهای حياتش، رهبران مجاهدين و مهمترين برانگيزانندگان جنبش خلق را در اسارت، سربه نيست کند.  
عاقبت، دژخيمان درمانده، تسليم همت خلق شدند و آخرين دسته زندانيان سياسی را نيز آزاد کردند. و بدين ترتيب جنبش ضدديکتاتوری مردممان يکی از دشوارترين مراحل مبارزه خود را با پيروزی کامل، پشت سر نهاد و مبارزه در مداری بالاتر تا سرنگونی تمام عيار ديکتاتوری شاه و رژيم دست نشانده اش ادامه يافت. 

 روزنامه کيهان در فردای آزادی مسعودرجوی و آخرين گروه زندانيان سياسی ايران با عنوان« 162زندانی سياسی آزاد شدند» نوشت:

Read full history - 30ديماه 57- خاطرات آزادي زندانيان سياسي

30ديماه 1357،آزادي آخرين دسته زندانيان سياسي


روز 30 دى سال 1357 آخرين دسته زندانيان سياسى از زندانها و شكنجه گاههاى رژيم شاه به دست خلق قهرمان ايران آزاد
شدند. مسعود رجوى از جمله اين زندانيان آزادشده بود.
 وى ساعاتى قبل از آزادى، به عنوان نماينده زندانيان سياسى با هزاران تن از مردمى كه جلوى درب زندان قصر براى آزادى آنان لحظه شمارى ميكردند سخن گفت.



مگر می شود بهار را از آمدن باز داشت ؟

روز 4 بهمن ماه 1357 مسعود رجوی برای اولين بار پس از آزاديش از زندان، در دانشگاه تهران حضور يافت و طی يك سخنرانی در مسجد دانشگاه تهران كه با تجليل از شهيدان راه آزادی آغاز شد، ضمن ارائه گزارش كوتاهی از 14سال مبارزه و جانفشانی مجاهدين در راه انقلاب و مردم، از جمله درباره تهديدها و نگرانيهای مجاهدين پيرامون توطئه های ارتجاعی و ضدانقلابی، سخنان مهمی ايراد كرد. درزير بخشهايی از اين سخنرانی از نظرتان می گذرد:

Read full history - 30ديماه 1357،آزادي آخرين دسته زندانيان سياسي