پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۹, سه‌شنبه

۲۰خرداد ۱۹۲ – ۱۲ژوئن ۸۱۳: طاهر ذوالیمینین بر خلیفه عباسی پیروزشد


سلسله طاهریان

سلسله طاهریان

۲۰خرداد ۱۹۲ – ۱۲ژوئن ۸۱۳:
بر ‌اساس برخی اسناد تاریخی روز ۱۲ژوئن سال ۸۱۳ میلادی مطابق با سال ۱۹۸ هجری‌قمری، طاهر ذوالیمینین بر لشکر علی بن‌عیسی بن‌ماهان پیروز شد. طاهر ذوالیمینین از سرداران ایران بود که برای استقلال ایران از سلطه‌ دیکتاتوری عباسیان می‌جنگید. طاهر با مأمون پسر هارون‌الرشید خلیفه‌ عباسی که از مادر، ایرانی بود، هم‌پیمان شد تا امین، برادر ناتنی وی که از مادر نیز عرب بود و ادعای خلافت داشت را از پای درآورد
او در جنگی که در نزدیکی ری درگرفت، لشگر اعزامی امین از بغداد را شکست داد و فرمانده آن‌لشگر یعنی عیسی بن ماهان را از پای درآورد. سپس به ‌بغداد حمله کرد و امین را به‌قتل رساند. طاهر بعداً از طرف مأمون به‌ حکومت خراسان منصوب شد وقصد داشت از مأمون نیز اعلام استقلال کند که سرنوشت مهلتش نداد و همزمان با اعلام استقلال از مأمون، در سال ۲۰۷ هجری‌قمری درگذشت
پنجمین خلیفه عباسی، هارون‌الرشید دوپسر داشت به‌نام امین و مأمون. هارون پیش‌از مرگ، امین را به جانشینی خود و مأمون را به ولایتعهدی او معین کرده بود. چون هارون درگذشت، امین برخلاف وصیت پدر، مأمون را از ولایتعهدی خلع کرد و فرزند خود موسی را ولیعهد قرار داد. اما مأمون که حکومت خراسان را داشت زیربار نرفت و چون از طرف مادر، ایرانی بود ایرانیان، گرد مأمون جمع شدند و سردار‌بزرگ ایرانی، طاهر بن‌حسین که لقب ذوالیمینین داشت در نزدیکی ری، سپاهیان محمدامین را شکست داد و ایشان را تا بغداد دنبال کرد. پایتخت خلیفه عباسی به دست سپاهیان ایرانی افتاد. امین کشته شد و مأمون به خلافت نشست.

Read full history - ۲۰خرداد ۱۹۲ – ۱۲ژوئن ۸۱۳: طاهر ذوالیمینین بر خلیفه عباسی پیروزشد

۲۱خرداد – ۱۰ژوئن ۲۵۰: کتابخانه بزرگ گندی شاپور در خوزستان تأسیس شد

شاپور اول. پادشاه ساسانی


شاپور اول. پادشاه ساسانی


۲۱خرداد – ۱۰ژوئن ۲۵۰:
بر ‌اساس برخی اسناد تاریخی، روز یازدهم ژوئن سال ۲۵۰ میلادی، کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌ گُندی‌شاپور یا جندی‌شاپور در خوزستان تأسیس شد. این کتابخانه مشهور توسط شاپور اول، فرزند اردشیر بابکان سرسلسله‌‌‌‌‌‌‌ دولتهای ساسانی، ساخته شد.
شاپور بنای این کتابخانه را با استفاده از اسیران رومی برپا کرد.
گندی‌شاپور به‌تدریج به‌صورت یک مرکز مهم علمی در دوران قبل از اسلام تبدیل شد و دانشمندان مختلف ایرانی، هندی، رومی و یونانی در آن به ‌تدریس و تحقیق مشغول شدند.
بعد از اسلام بیشترین توجهات در مرکز علمی گندی‌شاپور به‌علوم پزشکی اختصاص یافت.
در قرن سوم هجری با تأسیس مرکز علمی بزرگ دنیای آن روز در بغداد، از اهمیت گندی‌شاپور کاسته شد.
Read full history - ۲۱خرداد – ۱۰ژوئن ۲۵۰: کتابخانه بزرگ گندی شاپور در خوزستان تأسیس شد