پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۳ تیر ۱۵, یکشنبه

قائم مقام فراهانی- مخالف حاكميت استبدادي قاجار


قائم‌مقام فراهانی
قائم‌مقام فراهانی

16تیر، برابر با 30 صفر 1251هجری قمری، به دستور محمد شاه قاجار، قائم مقام فراهانی به قتل رسید.

 میرزا ابوالقاسم، فرزند میرزا عیسی قائم مقام فراهانی، میهن پرستی دانا و ادیب بود که درزمان عباس میرزا و محمدشاه قاجار مصدر امور وزارت شد.
 وی درنظم و نثر فارسی، سبکی خاص ایجاد کرد که ویژگی آن شیرینی بیان و کوتاهی جمله ها بود. ترقیخواهی و ایراندوستی او مخالفتهایی را درحاکمیت استبدادی قاجار برانگیخت. دربارشاه قاجار و چهره هایی از قبیل حاجی میرزا آقاسی، میرزا مسلم خویی، و میرزا نصرالله اردبیلی، به دسیسه چینی علیه قائم مقام پرداختند و سرانجام در 30 ماه صفر 1251 محمد شاه او را به باغ نگارستان احضارکرد و در همانجا توسط اسماعیل خان قراچه داغی، رئیس فراشان خود، وی را به قتل رساند. پس از قتل قائم مقام، حاج میرزا آقاسی به صدراعظمی رسید، و اوضاع ایران روزبه روز به وخامت بیشترگرایید.

Read full history - قائم مقام فراهانی- مخالف حاكميت استبدادي قاجار

حسن صباح، آغاز يك مبارزه

  16 -4 تیر ماه برابر با  7 ژوئیه: آغاز مبارزه حسن صباح
 آغاز مبارزه‌‌‌‌‌‌‌حسن صباح

بر اساس برخی اسناد تاریخی روز 16 تیرماه سال 450 شمسی، مطابق با هفتم ژوئیه سال 1071 میلادی حسن صباح مبارزه خود را علیه سلجوقیان آغاز کرد. حسن صباح مؤسس فرقه اسماعیلیه در ایران بود که 90 سال عمر کرد. حسن صباح ابتدا چند سالی به تبلیغ مذهب خود در شهرهای اصفهان، یزد، کرمان، مازندران، ری و قزوین همت گماشت و در قزوین قلعه هایی ساخت تا بتواند در برابر یورش دشمنان مصون بماند. قلعه الموت در قزوین از دوران او باقی مانده است. وی 74 قلعه بنا کرد و در برابر تمامی تهاجمات داخلی مقاومت کرد. پس از مرگ حسن صباح تمامی این قلعه ها در جریان حمله مغولها تصرف گردید و بسیاری از طرفداران حسن صباح کشته شدند.

Read full history - حسن صباح، آغاز يك مبارزه