پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

سالگر خروج نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست آمریکا

جشن پیروزی عدالت در اور سور اواز با حضور رئیس جمهور برگزیده مقاومت - پاریس
جشن پیروزی عدالت در اور سور اواز با حضور رئیس جمهور برگزیده مقاومت - پاریس

سالگرد پیروزی تاریخی مقاومت ایران در شکستن راهبند ارتجاعی استعماری و خروج نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست آمریکا


یک سال از پیروزی نهایی بزرگترین کارزار مقاومت ایران در سطح بین‌المللی، برای درهم شکستن بزرگترین توطئه دیکتاتوری آخوندی علیه مجاهدین و مردم ایران گذشت. در روز 7مهر1391، وزیرخارجه وقت آمریکا، هیلاری کلینتون، با گردن نهادن به حکم بی‌سابقه دادگاه استیناف آمریکا نام مجاهدین و شورای ملی مقاومت و ارتش آزادیبخش ملی ایران را از لیستهای تروریستی آمریکا حذف کرد و به این ترتیب بزرگترین راهبند ارتجاعی استعماری مقاومت مشروع مردم ایران در برابر فاشیسم دینی و تروریستی حاکم، در هم شکست. 
Read full history - سالگر خروج نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست آمریکا

هفتم مهر 1360 – 29سپتامبر: اعلام برنامه دولت موقت و شورای ملی مقاومت ایران

برنامه دولت موقت و شورای ملی مقاومت ایران
برنامه دولت موقت و شورای ملی مقاومت ایران

روز 7مهر سال 1360 برنامه شورای ملی مقاومت و دولت موقت جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران توسط آقای مسعود رجوی اعلام شد.

 به‌دنبال سرکوب وحشیانه و خونین تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم تهران در 30خرداد سال 60 توسط پاسداران ارتجاع و آغاز مقاومت انقلابی برای سرنگونی دیکتاتوری خمینی،آقای مسعود رجوی در سی‌ام تیرماه سال 60  در تهران، اقدام به بنیانگذاری شورای ملی مقاومت ایران در آن شرایط خطیر نمود.
 پس از پرواز وی به پاریس و شکل‌دادن شورا و اجلاسیه‌های متعدد آن، برنامه دولت موقت جمهوری دموکراتیک اسلامی ایران در هفتم مهرماه به اطلاع عموم مردم ایران رسید.
این برنامه در سه فصل و  29ماده، سیاستهای اصلی شورای ملی مقاومت را در دوران انتقال روشن میکند. 
Read full history - هفتم مهر 1360 – 29سپتامبر: اعلام برنامه دولت موقت و شورای ملی مقاومت ایران

هفتم مهر 1376 - 29سپتامبر: بمباران دو قرارگاه ارتش آزادیبخش در شهرهای کوت و جلولا توسط رژیم

آثار باقیمانده از بمباران قرارگاه انزلی در جلولا
آثار باقیمانده از بمباران قرارگاه انزلی در جلولا

هفتم مهر 1376 - 29سپتامبر: بمباران دو قرارگاه ارتش آزادیبخش در شهرهای کوت و جلولا توسط رژیم


روز هفتم مهرماه سال 1376 و در زمان دولت ننگین خاتمی، طی یک تجاوز آشکار، هواپیماهای رژیم آخوندی حریم مرز بین‌المللی را شکستند و به قرارگاههای ارتش آزادیبخش ملی ایران در شهرهای کوت و جلولا حمله کردند.
 این حملات که برای کشتار جمعی مجاهدین ترتیب داده شده بود، موفقیتی در این زمینه برای آخوندها نداشت ولی موجب خساراتی به ساختمانهای یگانهای ارتش آزادیبخش در این قرارگاهها شد
Read full history - هفتم مهر 1376 - 29سپتامبر: بمباران دو قرارگاه ارتش آزادیبخش در شهرهای کوت و جلولا توسط رژیم

روزی که شعار مرگ بر خمینی،برای نخستین بار در ایران طنین‌افکن شد


5مهر 1360

روزی که شعار مرگ بر خمینی،برای نخستین بار در ایران طنین‌افکن شد


۵مهر ۱۳۶۰ –۲۷سپتامبر۱۹۸۱:
۵ مهر سال ۱۳۶۰ برای اولین بار میلیشیای مجاهد خلق شعار مرگ بر خمینی را به میان تودههای مردم برد.
در این روز واحدهای میلیشیای مجاهد خلق, در نقاط مختلف تهران به خیابانها ریختند و شعار مرگ بر خمینی را به میان توده‌های مردم بردند و بت خمینی دجال را که زمانی عکس خود را در ماه نشان میداد، شکستند.
به‌یمن پاکبازی بی‌نظیر مجاهدین و میلیشیای قهرمان, تصویر کریهترین و خونریزترین دیکتاتور معاصر در چهره منحوس خمینی به مردم ایران نشان داده شد.
۵مهر، محل بروز فریاد خشمآلود ملت ایران بود که از گلوی فرزندان دلاورش، خیانت عیان خمینی به انقلاب و آرمان آزادی واستقلال مردم را محکوم می‌کرد.
آن روز صدها رزمنده جان‌برکف و میلیشیای پاکباز مجاهد، با جسارتی ستودنی در خیابانها رودرروی پاسداران مسلح خمینی خروشیدند و با شعار مرگ بر خمینی، زنده باد آزادی, سنگفرش خیابانها را با خون خود رنگین کردند.
Read full history - روزی که شعار مرگ بر خمینی،برای نخستین بار در ایران طنین‌افکن شد

پنجم مهر 962 – 27سپتامبر: درگذشت وحشی بافقی

کمال‌الدین وحشی بافقی
کمال‌الدین وحشی بافقی

بر اساس برخی اسناد تاریخی، روز پنجم مهر سال 962 هجری شمسی، وحشی بافقی درگذشت.
 کمال‌الدین وحشی بافقی از شاعران پرشور و نغزگفتار ایران در ابتدای دوران صفویه بود.
از وحشی بافقی مثنوی فرهاد وشیرین و دو مثنوی دیگر به نامهای ”ناظر و منظور“ و ”خلد برین“ و هم‌چنین دیوان قصاید و غزلیات و قطعات دیگر باقی مانده است.
وحشی بافقی در قصبه بافق در 24فرسنگی یزد متولد شد، سپس از آن‌جا به یزد رفت و بیشتر عمر خود را در آن‌جا گذراند.
 از اشعار معروف وحشی بافقی این مناجات است:


Read full history - پنجم مهر 962 – 27سپتامبر: درگذشت وحشی بافقی

26سپتامبر 422 - چهارم مهر: پیمان صلح بین ایران و روم قدیم و آزادی مذهب



قلمرو امپراطوری ایران و روم در زمان ساسانیان
قلمرو امپراطوری ایران و روم در زمان ساسانیان


بر اساس برخی اسناد تاریخی روز 26سپتامبر سال 422 میلادی عهدنامه صلح ایران باستان و روم قدیم، پس از جنگی که به جنگ مذهب ایران و روم معروف است، به امضای طرفین رسید.
 بر اساس این معاهده، پیروان دین مسیحیت و زرتشت میتوانستند در دو کشور ایران و روم به مراسم مذهبی خود آزادانه عمل کنند.

درزمان بهرام پنجم (بهرام گور)، مسیحیان از بدرفتاری ایرانیان به روم می‌گریختند . بهرام با مشاهده فرار مسیحیان، از تئودوس امپراطور روم خواست تا نسبت به استرداد آنان اقدام كند و چون امپراطور از تأمین خواست وی سر باز زد بهرام فرمان داد كارگران رومی كه در كانهای نقره و طلای ایران كار می‌كردند زندانی شوند و اموال آنان ضبط و توقیف گردد.
به‌سال 420میلادی، جنگ بین دوكشور آغاز شد. فرمانده سپاه ایران ، مهرنرسی بود . رومیان تحت فرمان آردابوریوس از دجله گذشته بر بین‌النهرین حمله بردند و به محاصره نصیبین پرداختند . ولی هنگامی‌كه بهرام شخصا به میدان جنگ شتافت رومیان از محاصره دست كشیده و عقب‌نشینی كردند .
بهرام ، تئودوسی پولیس را كه اكنون ارزروم نام دارد در محاصره گرفت و طی پیامی به سردار رومی پیشنهاد كرد كه هریك از طرفین ، پهلوانی به میدان گسیل دارد و قرار بر این گذاشت كه پهلوان هر طرف كه مغلوب گردد آن طرف، بازنده جنگ شناخته شود . اتفاقا پهلوان رومی، نبرد را برد و بهرام بنابر قراری كه گذاشته بود دست از جنگ كشید .
 به سال 422 میلادی بین دو دولت ، پیمان صلحی منعقد شد كه به‌موجب آن ،  ایرانیان در كشور خود به مسیحیان ، آزادی مذهبی دادند و رومیان نیز همین آزادی را درباره زرتشتیان مقیم بیزانس قائل شدند.
همچنین موافقت‌نامه‌یی كه در زمان شاپور سوم در مورد حفظ دربند قفقاز در برابر هجوم وحشیها بین ایران و روم منعقد شده بود تجدید گردید .
 ایران ، مأمور حفظ دربند قفقاز شد و دولت روم تعهد كرد كه مانند سابق قسمتی از مخارج مربوطه را تأمین و پرداخت كن
Read full history - 26سپتامبر 422 - چهارم مهر: پیمان صلح بین ایران و روم قدیم و آزادی مذهب

دوم مهر 1313 – 24 سپتامبر : تأسیس دانشکدة فنی دانشگاه تهران


روز 2 مهرماه سال 1313 دانشکده فنی دانشگاه تهران گشایش یافت. قبل از آن و در خردادماه سال 1313
دانشگاه تهران به عنوان اولین دانشگاه ایران تأسیس شده بود. اما راه اندازی دانشکده های مختلف این دانشگاه تقریبا تا پایان سال 1313 به طول انجامید. دانشکده فنی دانشگاه تهران در دوم مهرماه سال 1313 به ریاست دکتر محمود حسابی دایر شد. در ابتدای تأسیس دانشکده, درسهای دوسال اول در تمام رشته های مختلف عمومی و سالهای سوم و چهارم تخصصی بود اما بتدریج رشته ها از ابتدا تخصصی و همراه با کارهای عملی و آزمایشگاهی شدند. دانشکدة فنی دانشگاه تهران طی سالها یکی از مراکز فعال مبارزات دانشجویان علیه دیکتاتوری سلطنتی بود, به همین دلیل شماری از رهبران سازمانهای انقلابی و مبارز, از جمله سازمان
مجاهدین خلق ایران و سازمان چریکهای فدایی خلق از این دانشکده برخاستهاند و به دانشکدة فنی دانشگاه تهران شهرت خاصی بخشیدهاند. ازجمله سعید محسن و اصغر بدیع زادگان از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق ایران و همچنین مجاهد دلاور ابراهیم ذاکری نیز از فارغ التحصیلان این دانشکده بودند.

Read full history - دوم مهر 1313 – 24 سپتامبر : تأسیس دانشکدة فنی دانشگاه تهران

اول مهر 1388 – 23سپتامبر: آغاز ماه ”مهر“


فریدون پیشدادی
فریدون پیشدادی

مهر“ نام یکی از خدایان آریاییها پیش از زرتشت بوده و پس از زرتشت یکی از ایزدان یا فرشتگان آیین مزدیسنا گردید. در فرهنگ قدیم ایران, مهر را فرشتهیی میدانستند که مهر و محبت و تدبیر امور مالی و مصالح مردم در دست اوست و ماه مهر نیز متعلق به اوست. در شاهنامه فردوسی که حاوی بسیاری از اساطیر اوستایی و پهلوی می‌باشد، مهر و مهرگان را به فریدون پیشدادی، منسوب نموده و سروده است:
 
به روز خجسته بر مهر و ماه
به‌سر برنهاد آن کیانی کلاه
 بفرمود تا آتش افروختند
همه عنبر و زعفران سوختند
کنون یادگار است از او ماه مهر
بکوش و به‌رنج ایچ منمای چهر

 ایرانیان باستان، تقسیم سال به ماهها و روزها و اسم‌گذاری آنها را از بابلیان و مصریان یاد گرفته و آن ‌را به خدمت فرهنگ و سنن خویش درآورده ‌بودند. بدین قرار که هر روز و هر یک از ماههای سال به‌نام امشاسپندی (یعنی ایزد بی‌مرگ و جاودانه‌یی) خوانده می‌شد. ازجمله این ایزدان ”میتزه“ یعنی ”مهر“، ایزد خورشید و نور بود که در اصل معنی لفظی آن به لغت اوستایی طلوع و غروب‌کننده است.
Read full history - اول مهر 1388 – 23سپتامبر: آغاز ماه ”مهر“

1مهر 1324 - 23سپتامبر: شهادت سالار ملی، باقرخان


باقرخان، سالار ملی
باقرخان، سالار ملی

باقرخان، همرزم و یاور ستارخان سردار ملی، سرداری شجاع از مجاهدان آزادی‌ستان آذربایجان در انقلاب مشروطه بود که نقش بارزی در شکست استبداد محمدعلیشاه و حامیانش و نجات انقلاب مشروطه و پیروزی آزادیخواهان ایفا کرد و در تاریخ ایران به‌عنوان سالار ملی جاودانه شد.
در تمام دوره استبداد صغیر، یعنی از بمباران مجلس، در دوم تیرماه هزار و دویست و هشتاد و هفت شمسی، تا فتح تهران به دست مشروطه‌خواهان گیلان و اصفهان، در 25تیرماه هزار و دویست و هشتاد و هشت، ‌به مدت یکسال جنگ در تبریز ادامه داشت. در این دوره محمدعلیشاه بسیاری از آزادیخواهان تهران را اعدام و تبعید کرد و نیروهای جرار و یک سپاه کامل را برای سرکوب تبریز روانه نمود.
روز نوزده شهریور هجوم همه‌جانبه‌ نیروهای دولتی و ایادی مزدور آنها، ‌ازجمله سپاه سفاک ماکو، ‌به محله امیرخیز آغاز شد و قحطی نیز در شهر بیداد می‌کرد، ‌اما باقرخان در کنار ستارخان، رهبر و فرمانده مجاهدان آزادی‌ستان، سلاح بر زمین نگذاشت و از پا ننشست تا ‌سرانجام مجاهدان آزادی بر سپاه استبداد پیروز شدند. پس از فتح تهران، هنگامی که ستارخان و باقرخان در پی فراخوان حکومت مرکزی به تهران وارد شدند، مردم تهران از آنان استقبال شایانی به‌عمل آوردند و باقرخان و قوایش در عشرت‌آباد مستقر شدند.
باقرخان سرانجام در اول مهرماه 1324 در حوالی قصرشیرین به‌دست گروهی راهزن به‌شهادت رسید.
Read full history - 1مهر 1324 - 23سپتامبر: شهادت سالار ملی، باقرخان

۱۳۹۳ مهر ۶, یکشنبه

”پدر” طالقاني ضد ارتجاع-ضد انحصارطلبي و ضد ولايت فقيه


فشار خميني بر آيت الله طالقاني بخاطر مواضع آزاديخواهانه
25فروردين 1358ـ بدنبال دستگيري فرزند آيت الله طالقاني توسط كميته هاي نوظهور ، او در اعتراض اهدين خلق بشدت به تعرضي كه هدف آن شخص آيت الله طالقاني بوده و مواضع آزاديخواهانه وي، اعتراض كرده و اعلام داشتند تمامي نيروهاي خود را درحمايت از ”پدر طالقاني” بسيج ميكنند. آيت الله طالقاني اعلام كرد تا توافق خميني را بر سر تشكيل ”شوراها” درسراسر كشور نگيرد دست از اعتراض بر نخواهد داشت. دائر كردن گردش كار شورايي در استانها ، موجب بسته شدن دكان نوظهور انحصار طلبي بود و مورد مخالفت خميني قرارداشت.
9 فروردين 1357- برگ ههاي نظرپرسي در رفراندم جمهوري اسلامي منتشر شد. در اين برگه هركس حق داشت به تغيير رژيم سابق و به جمهوري اسلامي آري يا نه بگويد.

11 فروردين 1357ـ كيهان ـ امروز رفراندم (همه پرسي) برگزارشد. «ميليونها نفر, با اكثريّت قاطع, به”جمهوري اسلامي“ راٌي دادند».  «امام خميني بهجمهوري اسلامي راٌي داد». او بههنگام راٌي دادن گفت: «در حكومت اسلامي همه بهحقوقشان ميرسند».

Read full history - ”پدر” طالقاني ضد ارتجاع-ضد انحصارطلبي و ضد ولايت فقيه

آرشيو وبلاگ