پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۳ بهمن ۱۵, چهارشنبه

10بهمن ۱۳۵۸ - 30 ژانویه: سخنرانی مسعود رجوی در دانشگاه تهران تحت عنوان آینده انقلاب

روز دهم بهمن سال 1358 آقای مسعود رجوی در یک سخنرانی در زمین چمن دانشگاه تهران برای مردم و هواداران مجاهدین شرکت کرد.
 روزنامه کیهان روز 11بهمن 58 نوشت:
بعد از ظهر دیروز حدود دویستهزار تن به دعوت سازمان مجاهدین خلق ایران در دانشگاه تهران حضور یافتند.
مسعود رجوی در دانشگاه تهران این مراسم به‌مناسبت هشتمین سالگرد شهادت احمد رضایی اولین شهید سازمان و بزرگداشت مجاهدخلق عباس عمانی که در روز 28 دی ماه، 12روز قبل ازآن به دست چماقداران خمینی به شهادت رسیده بودند برگزار گردید.
 مسعود رجوی در سخنرانی خود گفت:
 ما در مقابل هرگونه ظلم و استبدادی مقاومت خواهیم کرد و آسمان این خلق را همچون گذشته غرق در ستاره خواهیم ساخت. ستارگانی که در شرایط خفقان و فشار با درخشش و سرخی خون خود به شبهای سیاه جامعه، نوری تازه میبخشند و سدها و بنبستهای راه خدا و خلق را در هم میشکنند .

در این مراسم آقای مسعود رجوی به سکوت مسؤلان حکومتی نسبت به حمله و هجوم مسلحانه عوامل ارتجاع به مرکز امداد پزشکی مجاهدین و تخریب آن محل که 4 روز قبل از آن صورت داده بودند اعتراض کرد و خواستار شد تا خمینی، نمایندهیی را جهت بازدید از محل اعزام کند.
 در پایان مراسم، یک‌بار دیگر چماقداران خمینی به شرکت‌کنندگان حمله کردند و به ضرب و شتم عدهیی پرداختند.
Read full history - 10بهمن ۱۳۵۸ - 30 ژانویه: سخنرانی مسعود رجوی در دانشگاه تهران تحت عنوان آینده انقلاب

7بهمن ۱۳۵۷ - 28 ژانویه: وقایع‌نگار انقلاب ضدسلطنتی


 ”مجاهد مجاهد فدای راه خلق است, مسلسل مسلسل جواب ضد خلق است”
7بهمن 1357

دانشگاه تهران-انقلاب ضد سلطنتیخون شهیدان روز 6بهمن(دیروز), درخت قیام را آبیاری میکند. امروز میلیونها نفر به‌جای  راهپیمایی، رژه رفتند. تظاهرات تهران و شهرستانها چهره‌ی مبارزه‌جویانه داشت.
تا همین لحظه که ساعت 7 بعد از ظهر است، صدای شلیک از هر گوشه‌ی رشت به‌گوش میرسد. درحالیکه مردم به خیابانها آمده و فریاد آزادی سرمیدادند, نیروهای سرکوبگر اقدام  به شلیک گاز اشکآور کردند. اما تظاهرات هر لحظه اوج میگرفت.

 
Read full history - 7بهمن ۱۳۵۷ - 28 ژانویه: وقایع‌نگار انقلاب ضدسلطنتی

بهمن 39 - 27 ژانویه: دومین شکست مروان اموی از ابومسلم خراسانی

ابومسلم خراسانیدر جنگ دو روزه‌ی 26 و 27 ژانویه  سال 750 میلادی که میان نیروهای ابومسلم خراسانی و لشکریان مروان، آخرین حکمران امویان، در کنار رودخانه زاب روی داد، مروان شکست خورد و به مصر گریخت و در آنجا کشته شد. ابومسلم که برضد حکومت امویان بپا خاسته بود سال پیش از آن (749 میلادی ــ 128 خورشیدی)، ارتش امویان را شکست داده بود و پس از این پیروزی، مروان را از خلافت، خلع و آن را به ابوالعباس سفاح منتقل کرده بود .
 بسیاری از مورخان، این سال را آغاز خلافت عباسیان و گسترش نفود ایرانیان در امور حکومت نوشته‌اند.

Read full history - بهمن 39 - 27 ژانویه: دومین شکست مروان اموی از ابومسلم خراسانی

4 بهمن 1357 - 24 ژانویه: اولین سخنرانی مسعود رجوی پس از آزادی از زندان


مسعود رجویمسعود رجوی تنها بازمانده مرکزیت اولیه سازمان مجاهدین خلق ایران ,که همراه با آخرین دسته از زندانیان سیاسی به همت خلق قهرمان از شکنجه‌گاه های رژیم شاه آزاد شده بود،   در روز چهارم بهمن سال 1357 اولین سخنرانی خود را در حضور ده ها هزار تن از مشتاقان دیدارش، در مسجد دانشگاه تهران ایراد نمود. مسعود رجوی در این سخنرانی گزارش کوتاهی درباره 14 سال فعالیت سازمان مجاهدین خلق ایران و هفت سال اسارت و زندان به مردم ایران ارائه نمود. رجوی بر حرمت کلمه آزادی تأکید کرد و انحصارطلبی‌هایی تحت نام اسلام را محکوم دانست. 
Read full history - 4 بهمن 1357 - 24 ژانویه: اولین سخنرانی مسعود رجوی پس از آزادی از زندان

2 بهمن 1368 - 22 ژانویه: تحصن خانواده‌های شهدا و زندانیان سیاسی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران

روز دوم بهمن‌ماه سال 1368 به دنبال سفر گالیندوپل و هیئت ویژه ملل متحد به ایران صدها تن از اعضای خانواده‌های شهیدان مجاهد و زندانیان سیاسی قتل عام شده، به یک تحصن در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران دست زدند. آنها خواستار دیدار نمایندهٌ ویژهٌ ملل متحد و ارائه اسنادو مدارک و ادای شهادت در افشای جنایات رژیم بودند. این تحصن در روزهای بعد ابعاد وسیعتری یافت. بهرغم اقدامات سرکوبگرانه و بازدارنده رژیم و استقرار واحدهای زیادی از پاسداران و در سرمای شدید زمستانی، تعداد متحصنین به بیش از یکهزار تن رسید. رژیم بسیاری از متحصنین را دستگیرو روانهٌ شکنجه‌گاه‌ها نمود.
Read full history - 2 بهمن 1368 - 22 ژانویه: تحصن خانواده‌های شهدا و زندانیان سیاسی در مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران

2بهمن ۱۳۲۴ - 22 ژانویه: تشکیل حکومت خودمختار کردستان ایران به رهبری قاضی‌محمد


 -خودمختاری برای کردستان در چارچوب دولت ایران

دوم بهمن‌ماه سال 1324 حکومت خودمختار کردستان ایران به رهبری قاضی‌محمد اعلام موجودیت کرد.
قاضی محمد در اواخر جنگ دوم جهانی و اوائل حکومت شاه، مردم کردستان ایران، مبارزات آزادیخواهانه خود را در ابعاد گسترده‌تری آغاز کردند. در این سالها جمعیتِ تجدید حیات كرد با نقش تعیین‌کننده قاضی‌محمد، با استفاده از استقبال وسیع مردم به یک حزب علنی تبدیل گردید و طی بیانیه‌یی خواسته‌های خود را اعلام کرد.
خواستهها شامل موارد زیر بود:

 -رسمیت یافتن زبان کردی
 -انتخاب یک شورای محلی 
- بهبودی وضعیت اقتصادی- اجتماعی کردستان.

Read full history - 2بهمن ۱۳۲۴ - 22 ژانویه: تشکیل حکومت خودمختار کردستان ایران به رهبری قاضی‌محمد

1بهمن ۱۳۵۷ -- 21ژانویه: وقایع نگار قیام ضدسلطنتی

مردم شیروان به خانه یکی از مزدوران سرکوبگر حمله کردند. در اثر تیراندازی، یک‌نفر از مردم به شهادت رسید و 20تن دیگر مجروح گردیدند.

شورای مؤسس اتحادیه کارکنان رادیو و تلویزیون: مدیر عامل رادیو و تلویزیون، منتخب  کارکنان نیست. ما به اعتصاب خود ادامه میدهیم

Read full history - 1بهمن ۱۳۵۷ -- 21ژانویه: وقایع نگار قیام ضدسلطنتی