پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

سالگر خروج نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست آمریکا

جشن پیروزی عدالت در اور سور اواز با حضور رئیس جمهور برگزیده مقاومت - پاریس
جشن پیروزی عدالت در اور سور اواز با حضور رئیس جمهور برگزیده مقاومت - پاریس

سالگرد پیروزی تاریخی مقاومت ایران در شکستن راهبند ارتجاعی استعماری و خروج نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست آمریکا


یک سال از پیروزی نهایی بزرگترین کارزار مقاومت ایران در سطح بین‌المللی، برای درهم شکستن بزرگترین توطئه دیکتاتوری آخوندی علیه مجاهدین و مردم ایران گذشت. در روز 7مهر1391، وزیرخارجه وقت آمریکا، هیلاری کلینتون، با گردن نهادن به حکم بی‌سابقه دادگاه استیناف آمریکا نام مجاهدین و شورای ملی مقاومت و ارتش آزادیبخش ملی ایران را از لیستهای تروریستی آمریکا حذف کرد و به این ترتیب بزرگترین راهبند ارتجاعی استعماری مقاومت مشروع مردم ایران در برابر فاشیسم دینی و تروریستی حاکم، در هم شکست. 


شورای ملی مقاومت در بیانیه سالانه خود، این پیروزی شگرف تاریخی را در عداد پیروزی مصدق بزرگ در به کرسی نشاندن حق مردم ایران برای ملی کردن صنعت نفت کشور و از افتخارات ملی و تاریخی ملت ایران برای ملی کردن صنعت نفت کشور و از افتخارات ملی و تاریخی ملت ایران توصیف کرد.

حکم دادگاه استیناف واشینگتن ـ دستور بازنگری لیست به وزارت‌خارجه
در ژوئیه 2010 دادگاه استیناف واشینگتن، طی حکمی نامگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران از سوی وزارت‌خارجه را مشمول «نقض آیین دادرسی» شناخت و اعتبار مستنداتی را که وزیر بر اساس آنها نامگذاری مجاهدین را حفظ کرده بود زیر سؤال کشید. دادگاه به وزیرخارجه دستور داد لیست‌گذاری مجاهدین را طبق استانداردهای مورد نظر دادگاه، بازنگری کند.

بی‌اعتنایی وزارت‌خارجه به مهلت 180روزه و دستور اجرای حکم
اما وزارت‌خارجه در مقابل حکم دادگاه، سیاست بلاتکلیف گذاشتن را در پیش گرفت و به مهلت 180روزه‌یی که قانون مشخص کرده بود اعتنایی نکرد و تا 600روز هیچ اقدامی برای اجرای حکم دادگاه به‌عمل نیاورد. در مقابل، مقاومت ایران، طبق یک رویة حقوقی که سابقه‌یی نادر داشت، بار دیگر به همان دادگاه مراجعه کرد و با درخواست رسیدگی فوری، طبق قانون «دستور اجرای حکم» (موسوم به مندیمس که اجرای آن از 210سال پیش تا کنون سابقه نداشته) خواستار شد که دادگاه، خود، مجاهدین را از لیست خارج کند یا دست‌کم زمان محدودی را برای وزارت‌خارجه برای خارج کردن نام مجاهدین از لیست سیاه مشخص و مقرر کند.

دادگاه، هم شکایت و هم رسیدگی فوری به آن را پذیرفت و روز اول ژوئن2012 حکم خود را صادر نمود و مقرر کرد که اگر بازبینی مورد نظر دادگاه در فاصله 4ماه یعنی تا اول اکتبر 2012 انجام نشود، دادگاه رأسا مجاهدین را از لیست حذف می‌کند.

تأکید لشکری از برجسته‌ترین سیاستمداران و نظامیان آمریکا به لغو لیست‌گذاری رسیدگی و صدور حکم قضایی در شرایطی صورت گرفت که در صحنه سیاسی آمریکا، لشگری از برجسته‌ترین سیاستمداران و نظامیان آمریکا در کنفرانسها، سخنرانیها، اطلاعیه‌ها و شهادتهای مستدل تأکید کردند که مجاهدین هیچ ربطی به تروریسم نداشته و ندارند و ادامه این لیست‌گذاری، فقط به‌خاطر استمالت از دیکتاتوری مذهبی و تروریستی حاکم بر ایران است.

تحصن یاران اشرف‌نشان و ایرانیان آزاده
همزمان تحصن یاران اشرف‌نشان و ایرانیان آزاده در مقابل وزارت‌خارجه آمریکا و کارزار بین‌المللی مقاومت ایران برای خنثی کردن توطئه‌های رژیم و وادار کردن دولت به اجرای حکم دادگاه در سراسر جهان ادامه داشت و بیش از 5هزار پارلمانتر در 5 قاره جهان نیز در این کارزار سهیم بودند.

تلاشهای جناحهای نفتی و ایران‌گیتی برای نگه‌داشتن مجاهدین در لیست با این حال وزارت‌خارجه و به‌ویژه جناحهای نفتی و ایران‌گیتی در ادامه سیاست دیرین «28مرداد» ی سرسختی و لجاج و عنادی فوق تصور نشان می‌دادند و رژیم و مزد بگیرانش نیز از هیچ یقه درانی و لجن‌پراکنی و صرف هزینه‌های کلان و ارائه انواع امتیازات برای باقی نگه‌داشتن مجاهدین در لیست فروگذار نمی‌کردند. کوبلر و مالکی نیز به‌درخواست رژیم، قویاً با خارج کردن مجاهدین به مخالفت برخاستند.

پیروزی اراده مقاومت ایران بر توطئه‌های ارتجاعی استعماری اما سرانجام اراده مقاومت ایران، برای سرنگون کردن رژیم پلید آخوندی، بر توطئه‌های ارتجاعی ـ استعماری چیره شد و این برچسب ننگین به زباله‌دان تاریخ سرازیر گردید.

در ادامه برخی از اظهارنظرها مربوط به این پیروزی تاریخی مقاومت ایران را از زبان رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت و شماری از شخصیتهای برجسته سیاسی و مقامهای دولتی سابق آمریکا و همچنین اسنادی از این پیروزی را می‌بینید:

مریم رجوی ـ اور سورواز- 8مهر1391
سلام و تهنیت به همه شما
و از این‌جا گرم‌ترین درودها و تبریک‌ها به ملت ایران
این پیروزی عدالت و قانون است بر بی‌عدالتی و شیطان‌سازی.
این پیروزی متعلق به تمام ایرانیان است.
و این یک پیروزی و سرفرازی بزرگ تاریخی برای ایران و ایرانی

و بزرگترین شکست ولایت‌فقیه در رویارویی سیاسی و بین‌المللی با مقاومت ایران در سه دهه اخیر است.

15سال پیش، این لیست‌گذاری در ظاهر یک ممنوعیت مالی و حقوقی بود. اما به سرعت انهدام تمام‌عیار جنبش مقاومت را پیش‌روی خود گذاشت.
ابتدا با بمباران‌ پایگاههای مجاهدین سپس با طرحهای متعدد برای تلاشی نرم سازمان‌ مجاهدین و دست آخر با درخواست علنی برای انحلال آن.
بر اثر این نامگذاری بسا خونها که از پیکر ملت ایران بر زمین ریخت.
صدیقه‌ها و نداها در آتش توطئه 17ژوئن شعله‌ور شدند.
این برچسب با هزار رشته پیدا و ناپیدا به اساسی‌ترین منافع حفظ رژیم گره خورده بود.
به منافع عظیم نفتی و تجاری، به مذاکره با آخوندها بر سر برنامه اتمی، به شانتاژ و تهدید عملیات تروریستی آنها.
و به خواست همیشگی رژیم ولایت‌فقیه در قضایای عراق پس از جنگ و اشغال.
به همین دلیل دیو سخت جانی بود که شکستن شیشه عمر آن محال می‌نمود.
به‌راستی گره کوری در تاریخ حرکت جامعه ایران بسوی آزادی بود.
طلسمی که سرنوشت مردم را به بند کشیده بود.
و دینامیزم شومی برای کشتن امید به تغییر.
با اینهمه، مقاومت ملت ایران چگونه از این هفت خوان گذشت؟
و چگونه رسالت تاریخی خود را به انجام رساند؟
از این پیشتر مسعود گفته بود که «نیروی وجدان و مقاومت ملت ایران سرانجام پیروز می‌شود».
بله و این‌چنین پیروز شد.

نامه رسمی از جانب وزارت‌خارجه ایالات متحده به دادگاه استیناف واشینگتن 28سپتامبر 2010
آقای مارک لانگر، منشی دادگاه استیناف ایالات متحده در واشینگتن دی.سی
موضوع: سازمان مجاهدین خلق ایران شماره 1118-12 (دادگاه منطقه کلمبیا)
در اول ژوئن 2012، حکم صادره این دادگاه در مورد پرونده فوق دستور داد که «وزیر از تاریخ صدور حکم باید در کمتر از 4ماه درخواست سازمان مجاهدین خلق ایران برای ابطال نامگذاری این سازمان به‌عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تحت قانون ضدتروریسم را رد کند، یا آن را بپذیرد.
ما بدین وسیله ما به دادگاه اعلام می‌کنیم که وزیر بعد از اطلاع ضروری به کنگره، نامگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران را باطل کرد که از امروز نافذ است.
با احترام تقدیم می‌شود
رابرت لوب LOB
معاون بالفعل مدیریت مدنی
وزارت دادگستری ایالات متحده
بیانیه وزارت‌خارجه ایالات متحده
خروج مجاهدین خلق از لیست
واشینگتن
28سپتامبر 2012
وزیر خارجه تصمیم گرفته است که تحت قانون مهاجرت و ملیت بر اساس قانون نامگذاری مجاهدین خلق (ام ای کی) و هم نامهای آن به‌عنوان سازمان تروریستی خارجی را لغو کند و ام ای کی را به‌عنوان یک تروریست ویژه نامگذاری شده جهانی تحت قانون اجرایی 13224 از لیست خارج کند. این اقدامات از امروز نافذ و قابل اجراست. اموال و منافع اموال در آمریکا یا در چارچوب دارایی یا کنترل افراد آمریکا دیگر بلوکه نخواهد بود و نهادهای آمریکایی می‌توانند بدون دریافت مجوز وارد تبادلات با مجاهدین خلق گردند. این اقدامات در ثبت فدرال رسماً منتشر خواهد شد.
نیوت گینگریچ رئیس پیشین کنگره آمریکا کاندیدای ریاست جمهوری:
بگذارید با جشن گرفتن شروع کنم و به‌کار سخت و غیرمنتظره وزارت‌خارجه که مجبور شد خودش را تصحیح کند اشاره کنم. وزارت‌خارجه توسط قاضی مجبور شد که بپذیرد شما گروهی هستید که به آزادی متعهد هستید.
تنها دلیلی که سازمان مجاهدین در لیست قرار گرفت به‌خاطر مماشات با این دیکتاتوری بود.
رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک:
«… همکاری همه ما با هم کمک کرده است تا سازمان مجاهدین را از لیست خارج کنیم.
بسیاری افراد شایسته تقدیر هستند. ما از نمایندگان منتخب مردم آمریکا، بیش از 140تن از آنان، که حتی قبل از تصمیم وزیر به حمایت از آن برخاستند تقدیر می‌کنیم. ما از 70 تا 80تن از مقامات دولتهای پیشین که حتی در شرایط دشوار در کنار ما ایستادند تقدیر می‌کنیم.
اما مهمتر از همه، بیشترین کسانی که ما از آنها تقدیر می‌کنیم کسانی هستند که در لیبرتی و اشرف هستند.
و ما برای آنها پیامی داریم. انگار که ما هم‌اکنون در آنجا با شما هستیم. این تنها آغاز تغییرات ضروری است تا شما بتوانید به مکانهای امنی منتقل شوید تا این‌که بتوانید برنامه خودتان را برای یک ایران آزاد، دموکراتیک و مبتنی بر عدالت به پیش ببرید.
و آن کس که بیش از هر کس باید مورد تقدیر قرار گیرد خانم مریم رجوی است. او رئیس‌جمهور برگزیده شورای ملی مقاومت ایران است. من و همه همکارانم با او آشنا هستیم. ما برای او احترام زیادی قائل هستیم. ما تعهد او به آزادی و دموکراسی و یک ایران مبتنی بر قانون و صلح‌طلب را درک کردیم. طی 6ماه گذشته، ما شاهد رنج و مرارتهای او در مورد سلامت و امنیت ساکنان لیبرتی و اشرف بوده‌ایم. …».
تام ریج، اولین وزیر امنیت آمریکا:
«خانم‌ها و آقایان، این سفری بس طولانی بوده است. همان‌طور که شهردار جولیانی متذکر شد، این سفر سالها پیش شروع شد. اکنون شما به فداکاریهای اپوزیسیون دموکراتیک و مقاومتی می‌اندیشید که راه را به سوی آزادی ادامه می‌دهد؛ و ما خاطره شجاعت میهن‌پرستان ایرانی را زنده می‌کنیم که بیش از صدهزار نفر از آنان در طی 30سال گذشته به دست ملایان سرکوبگر و رژیم حاکم در ایران جان خود را از دست داده‌اند.
این سفری است که توسط بسیاری از هواداران شما در این کشور ادامه می‌یابد و همه ما که فکر می‌کردیم که مجاهدین خلق هیچ‌گاه نباید از همان ابتدا در لیست گذاشته می‌شدند».
دکتر آلخو ویدال کوادراس نایب‌رئیس پارلمان اروپا :
«همه احساس می‌کنیم که حقیقتاً این یک موقعیت تاریخی است. ما یک موقعیت تاریخی را در اوج کارزارمان تجربه می‌کنیم، در حالیکه بسیاری باور نمی‌کردند ما موفق شویم. خانم رجوی الگویی را برای پیروزی از طریق مقاومت علیه اختناق و سرکوب خلق کرد. پس به مردم ایران و دوستانمان در اشرف و لیبرتی تبریک می‌گویم. آنها قربانیان اصلی این بی‌عدالتی و حالا صاحبان این پیروزی هستند.
… ما همیشه فکر می‌کردیم که یک گروهک تعداد کمتر از ده نفر هستند. ما اشتباه می‌کردیم. یک گروهک تجمع کمتر از ده نفر است مگر این‌که آنها اعضای مقاومت دموکراتیک ایران باشند. بعد، گروهک تجمع صد هزار نفر است».
اندرو فرای از وکلای تراز اول آمریکا و وکیل مجاهدین خلق ایران: تبریک به همه.
این رخداد یکی از جالبترین و با ارزش‌ترین پرونده‌های حقوقی بود که در طول زندگی حرفه‌ای‌ام داشته‌ام و این برای من افتخاری بود که برای نمایندگی کردن مجاهدین انتخاب شدم. برایم مایه مسرت فراوان بود که با خانم رجوی و مجاهدین کار کنم و همین‌طور با و بقیه وکلا هم چون استیون اشنی‌بام، ویت دین و دیگران... .
اکنون تنها آرزویم این است که شاهد آزادی ایران از یوغ آخوندها باشم

مریم ر جوی ـ پارلمان اروپا 13مهر 1391:
درهم شکسته شدن‌ نامگذاری مجاهدین در آمریکا بزرگترین شکست بین‌المللی رژیم ولایت‌فقیه در سه دهه اخیر است از نظر سیاسی توازن قوا را به زیان این رژیم ـ این رژیم دیکتاتوری ـ به هم زده است این دستاورد که تا همین اواخر از نظر بسیاری از کارشناسان ناممکن به‌نظر می‌رسید، محصول عوامل مهمی است که بدون شک راهگشای دستاوردهای بعدی این مقاومت نیز خواهد بود. عامل مبنایی انسجام و توانمندی سازمان مجاهدین خلق ایران و حمایت بی‌دریغ مردم ایران در داخل و خارج کشور و همچنین پایداری مجاهدان آزادی در اشرف و لیبرتی بود که ما را قادر می‌کرد در مقابل این بی‌عدالتی بزرگ از میدان بدر نرویم و از حقوق جنبش و مردممان با تمام قوا دفاع کنیم. این به ما فرصت داد که دو عامل دیگر را به‌کار بگیریم. مهمترین عامل کارزار پیروزمند حقوقی مقاومت ایران بود.
کارزاری که به احکام درخشان‌ دادگاه استیناف واشینگتن در ژوئیة 2010 و ژوئن امسال منجر شد. وزارت‌خارجه البته اجرای حکم را بیش از 800روز به تأخیر انداخت. اما چنان‌که در نامه 28سپتامبر خود به دادگاه تصریح کرده است سرانجام از حکم دادگاه اطاعت نمود.
در نامه وزارت‌خارجه گفته شده است: «در اول ژوئن 2012، حکم صادره این دادگاه در مورد پرونده فوق دستور داد که «وزیر از تاریخ صدور حکم باید در کمتر از 4ماه درخواست سازمان‌ مجاهدین خلق ایران برای ابطال نامگذاری این سازمان بعنوان‌ یک سازمان‌ تروریستی خارجی تحت قانون‌ ضدتروریسم را رد کند یا آن را بپذیرد. ما بدین وسیله به دادگاه اعلام می‌کنیم که وزیر بعد از اطلاع ضروری به کنگره نامگذاری سازمان مجاهدین خلق ایران را باطل کرد که از امروز نافذ است». عامل دیگر شکل‌گیری جبهه‌یی رودرروی سیاست مماشات با ملاها بود. جبهه‌یی متشکل از اکثریت اعضای کنگره آمریکا و شماری از سناتورهای سرشناس و برجسته‌ترین سیاستمداران آمریکایی از هر دو حزب و همچنین از بالاترین مقامات چهار دولت گذشته آمریکا آنها گواهی دادند که برچسب تروریسم تماماً زاییده سیاست مماشات است و هیچ پایه‌یی در واقعیت ندارد. البته این ادامه جبهه‌ای بود که سالها پیش در اروپا از همینجا برخاسته بود و تحت رهبری دکتر ویدال کواداراس 4000 پارلمانتر در دو سوی آتلانتیک را در کمیته در جستجوی عدالت گرد آورد و تا کانادا و استرالیا و شمال آفریقا گسترش یافت. مردم و مقاومت ایران نقش ستودنی نمایندگان والامقام پارلمان‌ اروپا در این کارزار را پیوسته به یاد خواهند داشت.

0 comments:

ارسال یک نظر

آرشيو وبلاگ