پست‌های پرطرفدار


۱۳۹۳ مهر ۷, دوشنبه

26سپتامبر 422 - چهارم مهر: پیمان صلح بین ایران و روم قدیم و آزادی مذهب



قلمرو امپراطوری ایران و روم در زمان ساسانیان
قلمرو امپراطوری ایران و روم در زمان ساسانیان


بر اساس برخی اسناد تاریخی روز 26سپتامبر سال 422 میلادی عهدنامه صلح ایران باستان و روم قدیم، پس از جنگی که به جنگ مذهب ایران و روم معروف است، به امضای طرفین رسید.
 بر اساس این معاهده، پیروان دین مسیحیت و زرتشت میتوانستند در دو کشور ایران و روم به مراسم مذهبی خود آزادانه عمل کنند.

درزمان بهرام پنجم (بهرام گور)، مسیحیان از بدرفتاری ایرانیان به روم می‌گریختند . بهرام با مشاهده فرار مسیحیان، از تئودوس امپراطور روم خواست تا نسبت به استرداد آنان اقدام كند و چون امپراطور از تأمین خواست وی سر باز زد بهرام فرمان داد كارگران رومی كه در كانهای نقره و طلای ایران كار می‌كردند زندانی شوند و اموال آنان ضبط و توقیف گردد.
به‌سال 420میلادی، جنگ بین دوكشور آغاز شد. فرمانده سپاه ایران ، مهرنرسی بود . رومیان تحت فرمان آردابوریوس از دجله گذشته بر بین‌النهرین حمله بردند و به محاصره نصیبین پرداختند . ولی هنگامی‌كه بهرام شخصا به میدان جنگ شتافت رومیان از محاصره دست كشیده و عقب‌نشینی كردند .
بهرام ، تئودوسی پولیس را كه اكنون ارزروم نام دارد در محاصره گرفت و طی پیامی به سردار رومی پیشنهاد كرد كه هریك از طرفین ، پهلوانی به میدان گسیل دارد و قرار بر این گذاشت كه پهلوان هر طرف كه مغلوب گردد آن طرف، بازنده جنگ شناخته شود . اتفاقا پهلوان رومی، نبرد را برد و بهرام بنابر قراری كه گذاشته بود دست از جنگ كشید .
 به سال 422 میلادی بین دو دولت ، پیمان صلحی منعقد شد كه به‌موجب آن ،  ایرانیان در كشور خود به مسیحیان ، آزادی مذهبی دادند و رومیان نیز همین آزادی را درباره زرتشتیان مقیم بیزانس قائل شدند.
همچنین موافقت‌نامه‌یی كه در زمان شاپور سوم در مورد حفظ دربند قفقاز در برابر هجوم وحشیها بین ایران و روم منعقد شده بود تجدید گردید .
 ایران ، مأمور حفظ دربند قفقاز شد و دولت روم تعهد كرد كه مانند سابق قسمتی از مخارج مربوطه را تأمین و پرداخت كن

0 comments:

ارسال یک نظر

آرشيو وبلاگ